Deel op facebook

Er mag winst gemaakt worden op zorg

1445
4

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 1445 bijdragen

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Zorg is een basisbehoefte en mag niet door een bedrijf gerund worden waar er geen feeling empathie is hoe kan men zeggen hoe het moet als je zelf deze job niet doet winst maken op zorg is eigenlijk zelf schandalig
Lynn D.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Zorg is een basisbehoefte en een basisrecht. Winst op zorg geeft problemen, onder meer door een tweestromen zorg - rijke mensen krijgen goede zorg, de hard werkende doch minder rijke mens moet lang wachten om betaalbare en dan ook nog mindere kwaliteitszorg te ontvangen. Waar is het solidariteitsprincipe? Iedere mens gelijk voor de wet! Ook in de zorg! JUIST in de zorg!
Adrienne B.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Neutraal
Jawel, maar dan enkel door non profit organisaties. Daar kunnen we ervan uit gaan dat gelden besteed worden aan personeel en uitrustingen. De overheid moet de tendens naar private 'uitgebate' WZC's ontmoedigen. Daar vind je de meest schrijnende toestanden. Misschien de subsidies afhankelijk maken van de tevredenheid van inwoners en familie?
Jef W.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Eens
Als er winst mag en kan gemaakt worden, zal efficient werken ook een belangrijke focus zijn. Als de sector enkel door de overheid wordt georganiseerd is de focus op efficiëntie en correct inzetten van middelen (geld) vaak niet het gevolg. De combinatie van beiden lijkt het beste in dit geval zodat de extremen elkaar uitmiddelen.
Brecht V.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
- ik vrees dat de patient niet centraal staat als er aandeelhouders in het spel zijn - wat met patienten die minder middelen hebben? - toch ben ik ook benieuwd naar hoe het in Zwitserland werkt
Nele V.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Pas du tout d'accord
Le risque des soins de santé à but lucratif est de gagner un maximum d'argent et non le bien être des personnes soignées. Lors de soins lucratifs, les abus sont faciles: exemple des maisons de repos et de soins dans lesquelles les soins sont réduits à leur plus simple expression: manque de changes pour diminuer le coût des langes et du temps de soin.
Anne S.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal eens
Als we zorg gaan bekijken volgens een winstmodel dan gaat er misschien beter worden nagedacht over het beheer van kosten en het efficient runnen van zulke organisaties. Aandeelhouders zullen druk uitoefenen om een goed draaiende werking te hebben. Terwijl er met overheidsgeld misschien kwistiger wordt omgegaan
Claudia D.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
Winst maken mag nooit het hoofddoel zijn! Dat aandeelhouders een begrenst dividend krijgen op hun investering valt te verdedigen, maar dat moet wel worden begrensd, bv. 2x de rente op spaarboekjes. Alle andere middelen dienen de.zorgvragers/verleners tengoede te komen. Het gaat immers maar al te vaak over gemeenschapsgeld.
Ester C.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal eens
Enkel op die manier kan er meer geīnvesteerd worden. Zijn er meer mensen die durven te investeren in de zorg.
Ilse B.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Tout à fait d’accord
Les services de santé sont des entreprises qui ne peuvent etre gérées en deficit. Sans but lucratif ne veut pas dire pas de benefices. Au contraire il faut des benefices pour envisager l'avenir. Ces benefices doivent etre reinvestis dans la santé et non distribués aux actionnaire. Le modele associarif, entreprises a profit social, doit etre privilégié pour la gestion des services de santé Il s'agit ici des services de soins a domicile, des maisons de repos, des hopitaux, ...
Christian R.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Ik heb in mijn directe omgeving ervaren dat winstgedreven ouderenzorg leidt tot slechte zorg. De eerste doelstelling is winst (gedreven door beurskoersen) en de zorg wordt hieraan ondergeschikt. Dit leidt tot droeve situaties. Eveneens leidt winstgedreven zorg in de medische wereld tot overconsumptie. Het wordt dan "zorg voor winst" ipv "zorg voor mensen".
Peter D.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Neutraal
Zorg mag een prijskaartje hebben, maar zonder winst.
Anja C.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Correcte vergoeding: kan Overwinst: kan niet!
M.- Chr. L.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Dit is pervers
Banghaas T.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
Mijn moeder zat destijds in een woonzorgcentrum , gerund door een privé-initiatief. Het was niet eens zo duur, maar de bewoners werden dan ook aan hun lot overgelaten. Uiteindelijk hebben we moeder kunnen verplaatsen naar een woonzorgcentrum van de social-profitsector. Daar was het toch stukken beter. Als winst maken de enige doelstelling is, dan is er vanzelf minder aandacht voor de kwetsbare oudere die ook niet kan opkomen voor zichzelf. Idem met thuiszorg.
Brigitte D.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Dankzij de vermaatschappelijking van zorg evenals de privatisering onder de voorgaande CD&V ministers zijn deze winsten op zorg mogelijk gemaakt. Een grondige herschikking van het landschap en keuzes inzake subsidiëring van private instellingen dringt zicht op. ook de nieuwe bedrijfsstructuren om gelden ontransparant te maken en weg te sluizen dienen tegen gegaan worden.
L S.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
Zolang deze winsten niet aandeelhouder gebonden zijn
Tuur C.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
Zorg gebeurt net zonder winst. Door iets extra te doen. Zorg kun je niet optimaliseren of bezuinigen. Zorg vraagt tijd. Tijd kost geld. Als er toch bedrijven zorg organiseren, zal de overheid strikt moeten opvolgen of de zorg een voldoende niveau haalt. Ook van de non profit en de overheid zelf: is de zorg voldoende?
Reiner L.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Neutraal
Het is goed om zowel de bedrijven te hebben als de organisaties vd overheid.
Yen V.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Eens
Moet niet maar mag. Een mix kan. Zo is er voldoende aanbod. Winst wil niet zeggen niet kwalitatief.
Sofie M.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
Zorg moet betaalbaar zijn voor iedereen. Door te privatiseren gaat de kwaliteit slechts voor de happy few vooruit en voor de grote middenmoot achteruit. Alleen de aandeelhouders worden er beter van. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Elke D.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Zorg mag niet onderworpen worden aan hebzucht.
Jeroen L.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Oneens
Door de zorg te privatiseren verschuift de prioriteit van kwaliteit naar de winst die kan gemaakt worden. Alhoewel de zorg vandaag zeer veel kost, is dit niet de oplossing. Door de taken te herverdelen (vb. laagrisico bevallingen in het ziekenhuis door vroedvrouwen laten uitvoeren, inschakelen van verpleegkundigen in huisartsenpraktijken...) kan er bespaard worden zonder dat we de kwaliteit van onze zorg op het spel zetten.
Charlotte A.
0 0
lees meer

Er mag winst gemaakt worden op zorg

Helemaal oneens
Een privé bedrijf mag geen verlies lijden, maar als het om zorg gaat ook geen winst maken. De nodige zorg krijgen is voor vele mensen onbetaalbaar, als er meer winst wordt geboekt, wordt de zorg nog minder betaalbaar.
J B.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 1445 bijdragen