Om jouw privacy te respecteren maken we enkel gebruik van strikt noodzakelijke cookies, die nodig zijn om de website goed te laten werken.

Deel op facebook
Deel op facebook
Nieuws

VDK: wat betekent zorg écht voor jou?

16-03-2025

Onderstaande nieuwsbericht verscheen op de site van VDK Bank. Lees verder via deze link of hieronder:

Wat betekent goede zorg eigenlijk voor jou? Is dat een crèche om de hoek, een gespecialiseerd ziekenhuis? Of ook een buur die langskomt met soep, iemand die naar je luistert, tijd? Dat is een van de vragen die het project Caruna stelt. Deze samenwerking tussen CM en Who Cares wil het debat over goede zorg zo breed mogelijk opentrekken. Welke plaats heeft zorg in onze maatschappij? Wat is zorg en welke waarde geven we eraan? Dat doet ze niet alleen met de sector, maar met iedereen. Tim Langbeen coördineert het project langs de CM-kant en vertelt ons er alles over: ‘Zorg is een kwestie van ons allemaal, van onze eerste tot onze laatste levenszucht. We hebben dus allemaal recht op inbreng in het debat.’

Een stap terug voor de toekomst

We hoeven je niet meer te zeggen dat de zorgsector een probleem heeft – de vergrijzing speelt de woonzorgcentra parten, maar ook crèches gaan gebukt onder personeelstekort. Alles daartussen ziet ook steeds meer problemen. Het gaat dus niet goed met de zorg. Tijd om een stap terug te zetten: te beginnen met de juiste vragen te stellen. Samen met Stef Steyaert van Who Cares – die instaan voor het methodisch luik – begeleidt Tim het Caruna project.

Tim: ‘Caruna is een breed participatieproject dat samen met burgers, zorgverleners, denkers en doeners het gesprek over zorg vanaf een blanco blad wil voeren. Niet vanuit cijfers of beleidsmaatregelen, maar wel vanuit wat zorg écht betekent in het dagelijks leven. We doen dat aan de hand van stellingen, dialoogmomenten, expertinterviews en een afsluitende Carunatop. We hopen te eindigen met een gedragen visie over hoe we in de toekomst met zorg - en dus met elkaar - willen omgaan.’

‘We zien allemaal al jaren het zorginfarct aankomen: er zijn personeelstekorten in zowat elke zorgsector. We voelen allemaal dat dat niet houdbaar is. Maar meer geld of extra mensen alleen zullen het niet oplossen. We moeten een stap terug nemen. Wat vinden we als samenleving écht belangrijk? Zijn we bereid om zorg meer ruimte te geven in ons leven, in ons werk, in ons beleid? En hoeveel ruimte dan?’

Meer vragen dan antwoorden

Komt Caruna dan eindelijk met dé oplossing? Neen: Caruna probeert in de eerste plaats de juiste vragen te stellen en zo het debat te voeden, niet te sturen. Te beginnen met twaalf stellingen over hoe we omgaan met zorg. Zoals: mag er winst gemaakt worden op zorg? Moet alle zorg beschikbaar zijn tegen betaling? Moeten werknemers tijd krijgen om voor anderen te zorgen?

Tim: ‘We geven geen pasklare oplossingen. We willen dat mensen hun eigen mening vormen en die delen. Hoe zien verschillende deelnemers aan onze maatschappij de zorg? Dat gaat breder dan klassieke zorg: ook over mantelzorg, levenskwaliteit, eenzaamheid. Zorg is meer dan medische handelingen. Het is ook het kopje koffie dat iemand anders voor je inschenkt.’

De onmeetbaarheid van goede zorg

We leven in een meetbare tijd, een trend waar ook de zorg niet aan ontsnapt. Een verpleegkundige moet zich aan het aantal minuten per kamer houden, crèches zijn gebonden aan kinderen-per-begeleider, zorg is data verzamelen. Maar is zorg wel zo meetbaar? 

Tim: ‘De zorg wordt vaak in cijfers gegoten. Zeker de betaalde zorg moet meetbaar zijn. Maar als je aan mensen vraagt van welke zorg ze het meest tevreden zijn, is dat vaak niet van de gespecialiseerde, professionele zorg. Vaak is het iemand die hen hun tijd gaf, die net wat langer bleef hangen om een praatje te slaan. Goede zorg is niet altijd meetbaar en hoe meer we meten, hoe minder aandacht en middelen er overblijft voor die onmeetbare zorg. Zorgzaamheid, het menselijk aspect, is ongelofelijk belangrijk, maar valt weg als je alleen naar de cijfers kijkt. Daarom trekt Caruna het begrip ‘zorg’ zo breed mogelijk open.’ 

Meer dan honderd gesprekken en één top

Caruna loopt een jaar lang. In het voorjaar houden we bijna honderd dialoogmomenten, waar mensen hun stem laten horen. vdk bank organiseert er ook eentje, waarbij interne medewerkers nadenken over hoe zij zorg zien. 

Tim: ‘We zijn blij dat zij als bank mee nadenken. Dat toont maatschappelijke betrokkenheid en geeft ons ook input van mensen die misschien meer met een financiële bril naar dingen kijken. We weten ook dat ze sociaal, warm en betrokken naar de zorg kijken, dus we voelen dat hun inbreng heel waardevol zal zijn.’

‘De input van al die gesprekken, samen met de inzichten die mensen delen via de website Caruna.be en uit interviews met experten en opiniemakers, bundelen we in tussentijdse verslagen. Uiteindelijk mondt alles uit in de Carunatop op 22 november. Daar worden resolutieteksten opgesteld – met bijdragen van honderden mensen. Een huzarenstuk, dat hopelijk het begin vormt van een bredere mentaliteitswijziging, zowel in beleid als bij de mensen zelf.’

Meedenken? 

Zorg is ook jouw zorg. Laat daarom ook jouw stem horen in dit debat en geef je mening op de Caruna-stellingen. Of schrijf je in voor een dialoogmoment of de Caruna-top op 22 november. Hoe meer input, hoe breder gedragen de resultaten.