Deel op facebook

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

356
0

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 356 bijdragen

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Pas du tout d'accord
Propos criminels et démoniaques! Nul autre que Dieu n'a le droit de vie ou de mort sur quiconque! Ceux qui vont dans le sens contraire n'ont que des idées chaotiques et destructeurs...
Citoyen S.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. Wie wil langer afzien? Niemand toch. Want zie je teveel af dan kan je niet deelnemen aan het sociale leven. Dan kan je vaak ook geen zin meer geven, deelnemen aan het actieve leven. Integendeel mensen gaan zich tot last voelen van anderen en dus nog een slechter gevoel krijgen. En laat ons eerlijk zijn, zorg kan ook zwaar, soms heel zwaar wegen. Men dient eveneens de gezondheid, draagkracht, ... van de mantelzorger(s) mee in rekening te brengen!
Ann C.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
volmondig. vraag het maar eens aan de oudjes die nog kunnen antwoorden. en voor onszelf? mijn man en ik hebben afgesproken dat we nooit naar een bejaardentehuis gaan. is euthanasie op dat moment niet mogelijk? Dan vinden we wel een weg.
Ann M.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
M.i. is het vooral belangrijk om te luisteren naar wat de patiënt zelf nog zinvol vindt of niet. We moeten af van therapeutische hardnekkigheid. Dit kan door te kiezen voor een systeem van (vroegtijdige) zorgplanning, zoals nu reeds bestaat bij de oudere zorgvrager. Ik denk dat dit systeem ook kan doorgetrokken worden naar de jongere populatie. Er zou een centrale databank moeten bestaan waar mensen kunnen aangeven wat ze wel en niet wensen wanneer geconfronteerd met bepaalde ziektebeeld.
Heidi C.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Levenskwaliteit primeert. Enkel 'biologisch in leven zijn' is niet het doel.
Josephine F.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Eens
Het is belangrijk dat de patient zelf een belangrijke rol kan spelen in de beslissingen over zijn leven. Hij moet de eindregie hebben. De zorg heeft als rol om voldoende onderbouwd advies te geven en de patient te ondersteunen.
Elke V.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Tout à fait d’accord
Il me semble que pour la plupart des gens, prolonger leur vie (le moment venu) n'a de sens que si leur fin de vue est de qualité. L'acharnement thérapeutique a un coût très lourd pour la sécurité sociale: pourquoi encourir ces coûts si la personne ne le souhaite pas et n'en profitera pas? Aujourd'hui, des outils existent pour déclarer son projet anticipé de vie et de soins. Ce type d'initiatives doivent être promues.
Christine d.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Neutraal
Hangt van de situatie af. Vb. Mensen met dementie kunnen heel veel kwaliteit ervaren, maar dit niet aangeven of laten zien. Bij hen kunnen extra levensjaren wel interessant zijn. Bij bijvoorbeeld terminaal zieken die afzien van het leven, is het rekken van het leven niet bepaald interessant voor hen zelf. Laat hen hier zelf over bepalen.
KdG Z.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Eens
Het ergste wat men met een mens kan doen is keuzemogelijkheden wegnemen, het wegnemen van een keuze is een verlieservaring. We moeten meer gaan investeren in het informeren wat de mogelijkheden zijn om betekenisvol en kwaliteitsvol aanwezig te zijn. En we moeten meer investeren in het leren ondersteunen van deze doelgroep!
M. V.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Volledig akkoord. Mensen die zelf aangeven dat het genoeg is geweest, hoeven geen levensverlengende, dure behandelingen in ziekenhuizen De middelen zouden beter worden ingezet naar de comfortabele begeleiding van deze mensen in de laatste levensfase. De keuze van familieleden en evt. religieuze motieven zijn geen geldige reden om de wens van de patiënt te negeren. Ook voor de wilsonbekwamen dringt zich een meer menselijke mindshift op.
Dirk S.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Wanneer ik bijvoorbeeld begin te dementeren laat ons zeggen op zeventigjarige leeftijd, en men overweegt een kankerbehandeling, zou ik dat niet echt willen omdat ik weet dat ik geen lang kwalitatief leven meer te gaan heb. In een toestand met uitzicht op beterschap (bvb wanneer ik nog maar 50 jaar oud ben) zou ik de kankerbehandeling wel met beide armen accepteren.
Eline C.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Eens
Mensen onnodig in leven houden en die zelf aangeven om te sterven. Mensen die eenvormig veel pijn lijden en waar geen verbetering in de nabije toekomst is mogen voor euthanasie kiezen
Martine R.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Onze zorg is overbelast en in elk ziekenhuis is er personeelskrapte waarom willen we dan allemaal streven naar zo oud mogelijk worden. We moeten leren dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Dit geldt niet alleen voor de zorg maar in heel onze maatschappijvisie vind ik. Het kan ook niet blijven stijgen, er is overal geld voor nodig maar iedereen vindt dat zijn / haar job onvoldoende wordt betaald, wat helemaal niet meer correct is.
Ann V.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Patiënten worden nog steeds te veel gepusht om nog jaren doodziek door het leven te gaan (proefkonijnen noem ik dit). Laat dementerenden bv. op voorhand beslissen dat ze willen gaan wanneer het leven geen zin meer heeft. Dan kan familie direct beslissen hierover. De dag dat mijn leven niet kwaliteits- of betekenisvol meer is, wil ik alle recht hebben om palliatieve sedatie te bekomen of euthanasie zonder dat de politiek of een arts die beslissing aanvecht!
Carine V.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Mensen mogen gerust inspraak hebben in wat zij nog zien zitten qua behandelingen. Zelfs als een behandeling een gezondheidstoestand nog kan verbeteren, zijn er altijd mensen die het genoeg vinden en tevreden zijn met het leven dat ze geleid hebben.
S. K.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Als inderdaad het leven niet meer kwaliteitsvol is, waarom dan het leven langer rekken.
Ingrid K.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Eens
Het gesprek en mening van persoon staat centraal
Saskia M.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Neutraal
Omdat naar mijn aanvoelen het de patiënt zelf moet zijn, indien mogelijk, beslist of hij nog wil verder doorgaan met de behandeling of niet. Wij zijn immers God niet.
Carine H.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Eens
Dit is een zeer persoonlijke materie en hier kan niet één algemene aanpak voor komen. Dit is afhankelijk van de wensen van patiënt tot patiënt.
S A.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
We horen meer en meer over bejaarden die levensmoe zijn en willen dat het stopt, zelfs al 'lijden' ze niet, maar bvb. door gemis van familie, gezelschap, levensinhoud. Ook vragen meer en meer mensen euthanasie aan wegens hun lijden. Het lijkt dan ook onzinnig die groep nog te gaan vergroten alleen maar omdat het kan.
Heidi V.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
De verzorgingsstaat is naar de andere kant geslingerd: niet alles wat kan dient te gebeuren - belangrijk om nog meer het gedeelde beslisingsmodel te integreren in zorgpaden Kwaliteitsvol leven en zinvolle invulling, zich betrokken voelen/gezien worden zijn belangrijke elementen en krijgt steeds persoonlijke invulling afh persoon & context Actief ruimte creëren vr divergerende dialoog & omgaan diversiteit doorheen levensloopfasen zijn essentieel vr de zorg morgen
Ellen D.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Tout à fait d’accord
Respect selon moi de la liberté individuelle des personnes
Laurence L.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Tout à fait d’accord
D'une part car la 'position'/le point de vue du patient est primordial, comme étant la personne la plus concernée par la maladie. D'autre part, car une vie de qualité et ayant du sens est tout aussi primordial, pour moi :-)
Nathalie H.
0 0
lees meer

Het heeft geen zin om met behandelingen levensjaren toe te voegen als die naar het aanvoelen van de patiënt niet kwaliteitsvol en betekenisvol zijn

Helemaal eens
Er moet meer aandacht zijn voor kwaliteit van het leven in plaats van kwantiteit. Dat gesprek wordt te weinig gevoerd.
Heleen K.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 356 bijdragen